Exkluzivní rozhovor s Milošem Dodo Doležalem o vzniku Zemětřesení 2 a nejen o něm

Rozhovor s jedním z nejvýznamnějších českých kytarových mistrů, skladatelem, zpěvákem a producentem Milošem Dodo Doležalem o projektu „Zemětřesení 2“ a reedici alba skupiny VITACIT „Vzhůru přes oceán“ vydaném v roce 1990

Uběhlo přes čtvrt století, co vznikl dnes již naprosto kultovní projekt Zemětřesení, který se zformoval na základě hlasování fanoušků. Výsledné obsazení tvořili Aleš Brichta, Vlasta Henych, Miloš Dodo Doležal a Štěpán Smetáček. Jako poctu Jiřímu Schelingerovi vydali album Zemětřesení s písněmi, které zpěvák chystal na album, to ale kvůli své smrti nedokončil.

Tato pocta se dočkala albového pokračování, v polovině prosince loňského roku vyšlo Zemětřesení 2. Druhého projektu se již ale neúčastnil Aleš Brichta ani Vlasta Henych. Prostor pro složení pocty svébytnému hlasu Jiřího Schelingera, dostali zpěvák Mladen Djelmo a basák Miloš Doležal mladší.

Někdo si mohl myslet že neúčast Aleše Brichty a Vlasty Henycha skončí fiaskem, ale není tomu tak. Mladen Djelmo svým hlasem velmi připomíná právě Jiřího Schelingera, jeho hlasová podobnost je na albu okamžitě zjevná stejně jako basové party Miloše Juniora které vzpomínce také velmi prospěli.

Album Zemětřesení 2 tvoří především zbylé nevydané skladby, které Jiří Schelinger složil a hrál na koncertech před svým odchodem plus tři skladby čerstvě dodělané z textů dochovaných v šuplících F.R.Čecha a na které bylo nutné od základu dopsat hudbu a vdechnout jim tak zvukovou formu.

Nová čtveřice před sebou měla zajímavý úkol v podobě vypilování a poskládání sbírky skladeb, která by mohla působit aktuálně a zároveň připomenout další odkaz zesnulého zpěváka. Zemětřesení 2 je stylizováno do hard rocku 70. let.

Miloši.. sestava měla být původně stejná jako na jedničce, proč se Aleš Brichta (když pominu Alešův zdravotní stav) a Henych nakonec na „dvojce“ odmítli podílet?

Tak nato se musíš zeptat jich, každopádně to bylo bolestivé rozhodnutí a za mě a za Štěpána k tomu řeknu jen to, že hlavní důvod proč jsme dotáhli dvojku v jiné sestavě do konce byl ten, že ani Štěpán ani já jsme nechtěli spláchnout bicí a kytary které už byly natočené. Dohoda před těmi dvěma a půl lety zněla, že ty nahrávky zpracujeme, nikdo s tím neměl problém a všichni řekli že to nějak dopadne.

Pak se toho vložil František Ringo Čech který nás pozval k sobě na návštěvu kde nám pochválil jedničku a předal nám asi patnáct textů z roku 1980 – 81 které psal pro Jirku Schelingra a požádal nás, aby jsme na některé napsali hudbu a já jsem to bral jako že jsme na té návštěvě Ringovi slíbili, že ty texty použijeme a že ta deska vyjde.

Bral jsem to prostě jako slib starému managerovi a chlapovi který pro Jirku Schelingera udělal hodně. Tak že pro mě osobně neexistovala varianta, že by se Zemětřesení 2 nevydalo, proto vlastně taky došlo k nahrazení zpěváka a baskytaristy.

Věrnější hlas Jirky Schelingera v podobě Mladena Djelma bychom u nás těžko hledali, jak došlo ke spolupráci s ním a jak hodnotíš jeho přístup?

Mladenovi jsem zavolal a řekl mu že je tady možnost podílet se na tomto projektu zda by měl zájem a on to bez váhání přijal. Ve studiu pak odvedl skvělou práci a velmi mile mě překvapil svým celkovým přístupem a připraveností. Do studia přijel opravdu připravený a celé album nazpíval za dva dny.

Ze skladeb je zřejmé že si nechal záležet i junior, jak se k tomuto projektu stavěl on a jak ho vnímal vzhledem tomu že je věkově někde jinde?

Junior vůbec nepočítal s tím že by byl součástí Zemětřesení 2. Když jsme ho se Štěpánem Smetáčkem požádali aby natočil baskytary nebylo to z jeho strany hned jako“ jasně kluci dám to s prstem v nose jdu do toho“ a protože už ho trošku znám a vím že nad věcma hodně přemýšlí, tak že se do Jirkovo hudby ponořil a postupně oceňoval kvality basáka Jirky Kavaleho kterého nechtěl kopírovat a chtěl do toho vložit i něco svého, tak vlastně došlo k takové fúzi mladého myšlení a toho klasického přístupu který představoval Kavale což si myslím že je na té desce slyšet a že na odvedl kus dobré práce.

Říkal si že Ringo vám chválil jedničku tak co říká dvojce?

S Ringem jsem hodně jsem komunikoval před vydáním dvojky, ta komunikace byla hodně důležitá protože jsem se ho ptal na určité věci a překvapil mě jeho přístup že nám do ničeho zasahovat nebude že do toho nezasahoval ani Jirkovi a je to je na nás. Když deska vyšla tak řekl že ho těší že jsme to dotáhli dokonce a dál jsem s ním o dalších věcech nemluvil. Myslím že určitě bude ještě příležitost si s ním o druhém pokračování popovídat.

Dvojka je od jedničky naprosto odlišná, měla vybudit spíš pocit sedmdesátek nebo sedmdesátky do moderna hodně předělané?

Zvuk je záměrně dělaný tak aby zněl staře ale na druhou stranu jsem zase nechtěl aby to znělo úplně staře, tak jsme to lehce lízli tou modernou tak že je to takový mix toho starého a nového světa. Když jsem poslouchal desky z konce šedesátých let, tak jsem neposlouchal původní verze ale remastery, a to je přesně ten model který mě zajímal, aby to znělo jako staře natočené ale moderně ošetřené.

Tak že jsem se snažil o tento model protože jsem se nechtěl zamotat do toho že budu navazovat na jedničku nebo že budu navazovat na Jirkovi nahrávky, chtěl jsem aby to byl zvukově samostatný svět ze kterého je poznat že s jedničkou nějak souvisí.

Podílel se ještě na albu kromě vaší čtveřice ještě někdo jiný třeba nějací hosté?

Nebyli žádní, nikoho jsme nepřivolávali, protože jsem měl pocit že už ta samotná výměna na postu zpěváka a baskytaristy byla natolik velká že nemělo smysl někoho dalšího do projektu zapojovat.

Zemětřesení jednička zaznamenala u fanoušků velké ohlasy, jak to tipuješ u dvojky?

Tady to není o tipu. V první řadě chci aby album fanoušky potěšilo a to je pro mě důležité. Vše co se stane navíc bude bonus se kterým nikdo nepočítá, to znamená jakékoli koncerty, reakce rádií to je prostě bonus navíc.

O kolik bylo natočení dvojky oproti jedničce náročnější a v jakém směru?

Stoprocentně jsem věděl, že budu pracovat s materiálem, který není prvoplánovitě hitovej. Na jedničce nám trochu v kritikách před pětadvaceti lety vyčetli že jsme vynechali věci které tam měli být, speciálně song Hodina H nebo Hostina a sáhli jsme po věcech které bylo nejednoduší zpracovat ale u dvojky jsem věděl že budeme zpracovávat věci které nejsou až tak známé, které ale na to zemětřesení patří.

Na dvojce se více pracuje s náladame. Byl to záměr?

Když máš pocit že nemáš úplně hitovej materiál tak musíš těm písničkám vdechnout vstřísnost hudebními výkony. Speciálně na britské scéně ze sedmdesátých let některé skladby nejsou hitové ale jsou tak dobře složené a tak dobře zahrané že tě to baví poslouchat.

Jak ty sám hodnotíš poctu Jiřímu Schelingerovi ve druhém pokračování ?

Dvojka je taková, že nejsem schopen udělat ji líp a na sto deset procent jsem s výsledkem spokojen, udělali jsme úplně všechno proto, aby to působilo tak jak to působit má. U jedničky byl proces více chaotický a limitovaný, ale tady tím že Mladem a Junior zazpívali a zahráli cokoli, tak jsme se bavili otom, co těm písničkám pomůže, aby vyzněly co nejlépe. Byl jsem přesvědčený o tom, že když jsme byli mladí, tak jsme byli horké hlavy a v mnoha věcech neústupní, teď jsem si myslel,že po pětadvaceti letech budeme vyklidnění jako starci, ale je to naopak.

Proslýchá se něco o reedicici Vitacitu. Můžeš k tomu sdělit něco bližšího?

Ve vydavatelství Warner Music věděli že uběhlo třicet let od vydání alba VZHŮRU PŘES OCEÁN (Warner Music je majitelem nahrávky,odkoupili jí od Multisonicu) a na základě spolupráce s nimi padlo ze strany Warneru i několik dotazů a nápadů kdy mi bylo nabídnutu tu desku zmastrovat a to jsem neodmítl tak že vyjde po třiceti letech remaster na kterém budou i dva bonusy.

Samotná deska je docela dobře natočená a nějaký zvláštní mastering nepotřebovala ale myslím si že po dlouhém zvažování že se podařil ten zvuk udělat líp, je to lehce modernější, nastroje jsou trošku od sebe je to dravější děláno citlivě. Myslím si že to bude zase takový sběratelský kousek.

Pomáhal mi s tím Junior protože jeho uši samozřejmě znamenají mladší přístup. Co se týče těch dvou bonusů tak to jsou poslední texty které jsem složil když jsme s Vitacitem hrávali na koncertech než se sestava rozešla .

Pokud bude tento remaster u fanoušku mít ohlas , tak se mohou dočkat toho, že se zpětně dotočí valná většina věcí ,které nejsou zaznamenány a zaznívaly jen na koncertech. Myslím si, že to nejlepší nebo takové to období které mají fanoušci rádi, bylo v době, kdy jsme se jako Vitacit do studia nedostali ,tak že je takový dluh vůči tomu ,aby jsme ty věci v nějaké kvalitní zvukové formě a kondici těm lidem ještě zpětně dodali.

Jiří Špalek a Miloš Dodo Doležal
Miloš Dodo Doležal

——————————————————————————————————————-

Otázky připravil Petr Bryk a o projektu ZEMĚTŘESENÍ 2 a ne jen o něm si s Milošem Dodem Doležalem pro REGIOLIST ! MUSIC povídal rocker Jiří Špalek

FOTO CREDIT KATEŘINA KRÁLOVÁ
Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Budeme předpokládat, že s tím souhlasíte. Přijmout Číst více...