Dream Theater předvedli v hale Fortuna hudební dokonalost

Po téměř dvou celých letech jsou průkopníci virtuózního prog-metalu Dream Theater konečně opět na cestách. Na podporu svého posledního alba A View from the Top of the World (2021) zavítali také do České republiky. Když nastupovali na pódium byla vidět rozvernost ve tvářích a energii v jejich krocích.

Dlouhá pauza v turné během pandemie otevřela kapele prostor, aby přesměrovala svou energii. Fanoušci byli pohoštěni nejen novým albem, které patří k tomu nejlepšímu z dosavadní tvorby kapely – pravděpodobně proto, že skupina byla schopna trpělivě a pečlivě psát, nahrávat a produkovat v pohodlí svého nového studia, vhodně nazvaného Dream Theater HQ – ale také vytvořit řadu dalších projektů předvádějících zdánlivě nevyčerpatelnou snahu členů kapely dělat hudbu a spojit se se svými fanoušky.

Jordan Rudess (klávesy) rozšířil svou již tak rozsáhlou digitální přítomnost a sadu produktů s pravidelně aktualizovaným účtem „Patreon“. Mike Mangini (bicí) nabídl lekce Zoom a hluboce se ponořil do tvorby písní z nového alba. John Petrucci produkoval své druhé sólové album „Terminal Velocity“ (2020). Spolu se starými přáteli spolupracovali Petrucci a Rudess na třetím albu super skupiny Liquid Tension Experiment (2020), které fanouškům poskytlo novou hudbu poprvé po více než 20 letech. A James Labrie (zpěv) tvrdě pracoval na svém vlastním sólovém albu, které má vyjít v roce 2022, což je jeho nejnovější nabídka od roku 2013. Není tedy přehnané mluvit o hojnosti energie z kapely.

A to vše bylo v plné parádě ve čtvrtek večer (26. 5.) v pražské sportovní hale Fortuna. Jejich setlist se potýkal se širokou směsí písní z jejich nového alba a včetně dalších, které sahají zpět do jejich téměř 30 leté tvorby, a byl ukázkou toho, proč je Dream Theater i nadále považováno za paradigma moderního progresivního metalu.

Jejich neoblomnost byla při zahájení koncertu nezpochybnitelná. Manginiho náhlé a bouřlivé intro k „The Alien“ – nominované na Grammy za nejlepší metalový výkon (2022) z jejich posledního alba – vedlo k dechberoucí těžké kadenci, která podepírá celou skladbu, ozdobenou úžasnými sóly a to jak vzletné melodické rozmanitosti, tak i těch, které nutí posluchače spočítat všechny tóny uprostřed rozmazaných tahů trsátka a pohybů prstů.

Labrieho vokály – znějící lépe než kdy jindy – jen přidaly další slavnou vrstvu k mnoha úrovním složitosti v melodii, kterou kritici doporučují na jedno z nejprestižnějších ocenění v hudebním průmyslu. Odtud se fanoušci přenesli zpět do rané kariéry kapely s „6:00“ (Awake, 1994), strhujícím dobrodružstvím v rytmech staccata s klasickými a chytlavými melodiemi Dream Theater, které zpečetily jejich osud jako vzorů žánru.

Na řadu přišla skladba „Awaken the Master“ (A View from the Top of the World, 2021), kde Petrucci vůbec poprvé použil na jevišti svou charakteristickou 8strunnou elektrickou kytaru Majesty a zahájil low-end riff, který sahal hluboko za hranice. fyzické základy místa konání. Správné pokračování temné podstaty této melodie přivedlo posluchače zpět k nejtěžšímu a možná nejtemnějšímu albu kapely s „Endless Sacrifice“ (Train of Thought, 2003). Klid prvních pár minut ustupuje rušivé a hybné sérii silných frází, během kterých si členové vyměňovali sóla, která vyvrcholila třípásmovou unisono sekcí in-your-face s Petruccim, Johnem Myungem (basa) a Rudessem na keytar.

Domorodý hrdelní zpěv vytvořil začátek pro „Bridges in the Sky“ (A Dramatic Turn of Events, 2010), tour-de-force, která ztělesňuje všechny nejlepší prvky úžasné kreativity Dream Theater z prvního alba vytvořeného poté, co se Mangini připojil ke kapele.

Labrie vyjádřil radost kapely z toho, že může znovu vystupovat, než představil další skladbu z posledního alba kapely, „Invisible Monster“, kreativně zachycující ve své typické hudební podobě číhající potíže úzkosti, se kterou tolik lidí bojuje. Z druhého disku druhého alba, které vzniklo poté, co se ke kapele připojil Jordan Rudess, „About to Crash“ (Six Degrees of Inner Turbulence, 2002) nechal zazářit Labrieho vokální obratnost a poté přešel do „Ministry of Lost Souls“ (Systematic Chaos, 2007 ), kde kolektivní síla melodických orchestrací kapely vytvořila zvukovou a imaginativní cestu příběhem člověka, který obětuje svůj vlastní život za záchranu druhého.

Epická titulní skladba z jejich nejnovějšího alba „A View from the Top of the World“ byla dramatickým sluchovým dobrodružstvím, které se dokonale hodí k uzavření jejich setu. Kniha skončila tím, co by se dalo nejlépe popsat jako progresivní pochod v 23/8, kapela popsala, jak byli všichni nadšení, že to budou hrát živě, v dokumentárním videu, které zdůrazňuje části procesu  jejich nejnovější tvorby. A bylo to až příliš zřejmé, jako by vše, co přišlo předtím, směřovalo k tomuto více než 20minutovému dobrodružství, které ve hvězdné podobě zachytilo obrovskou kreativitu, energii spolupráce a čirou radost, kterou kapela projevuje při společném psaní a hraní.

Ale ještě to neskončilo. S Dream Theater to tak nikdy není a fanoušci doufají, že s jejich neutuchající energií tomu tak ani nikdy nebude. Kapela typickým způsobem reagovala na požadavek davu brilantním přídavkem „The Count of Toscany“ (Black Clouds and Silver Linings, 2009). Skladba spřádá dramatické vyprávění o intrikách a nebezpečí, otevírá se nevinností, vrcholí zvukovou intenzitou a rozřeší, zatímco fanoušky nechává na vysoké vlně nakažlivé energie, která proudí z každého člena kapely. Skladba je plná sekcí, které umožňují každému členu vyniknout, a dokonce poskytuje dokonalou příležitost zapojit dav do svých nezapomenutelných vokálních melodií, čímž se udržuje spojení, které fanoušci vždy cítí se členy Dream Theater.

Ti, kteří budou mít tu čest Dream Theater na tomto turné vidět, budou rádi, že s nimi mohli strávit asi 90 minut a odnésou si nádherný, dojemný zážitek. Dream Theater stále dosahují nových výšin a vždy s sebou přivádějí své fanoušky.

Dream Theater nepřijeli sami. Role předskokana se zhostil DEVIN TOWNSEND se svojí partou kterou si pozvali a která pompézní večer skvěle zahajoval.

Pořadatel: LIVENATION a PRAGOKONCERT

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

X