Nightwish předvedli v pražské O2 areně brilantní večer hudby

Dlouho očekávaný návrat symphonic metalových gigantů NIGHTWISH po dvouleté nucené pauze způsobené pandemií na světovou scénu konečně nastal

Tři dny před štědrým večerem, byla O2 arena v Praze svědkem gradující show metalových titánů Nightwish. Finové přivezli svůj folkově zabarvený symfonický metal o dva roky později, než se původně plánovalo. Turné, na podporu jejich nejnovějšího počinu Human. :II: Nature, mělo dvě předchozí zrušení, která zvýšilo očekávání jejich návratu.

Dalšími baviči večera, byl pár finských silných kapel, TURMION KÄTILÖT a jejich spin na Industrial Disco Metal a finsko-řecko power metalová kapela BEAST IN BLACK s úžasným hlasem Řekana Yiannise Papadopoulose, která nahradila původně avizovanou předkapelu večera Amorphis.

Těžký úkol otevřít tuto čistě finskou sestavu připadl skupině TURMION KÄTILÖT která zahájila večer pobuřující přehlídkou finského disco metalu. Kapela vtrhla na pódium jako horda Berserkerů, kteří právě hodovali na ženách a dětech a nyní hledali pudink!

TURMION KÄTILÖT jsou tvrdá metalová kapela prosycená diskem. Disco beaty 80. a 90. let, které se objevují v každé písni, mají temnější, těžké prvky zkreslených kytar, těžkých úderů bicích a hrdelního vrčení dvou zpěváků propletených v jeho vrstvách. Při této fúzi od začátku pokyvujete hlavou a na tváři se vám vykouzlí úsměv, když rozpoznáte diskotékové zvuky.

BEAST IN BLACK jsou další finská kapela, i když mají ve svém středu řeckého zpěváka a maďarského baskytaristu. Skupinu založil v roce 2015 kytarista Anton Kananen. Ano, byl kytaristou finské metalové kapely „Battle Beast“. Beast in Black stoupala žebříčky rychleji, než Ronaldo našel nový klub a v O2 areně dokázala proč. Frontman Yannis Papadopoulos na pódiu předváděl, jako by se narodil, aby nehrál v ničem menším než v arénách. BEAST IN BLACK se rychle dostali na pódium a následovali jednoduše ohromující otvíráky Turmion Kätilöt.

Zatímco se TURMION KÄTILÖT BEAST IN BLACK chystali na po koncertní párty, nastal příchod NIGHTWISH který měl veškerou pompéznost a přehlídku divadelní premiéry. Fanoušci ve zcela vyprodané areně čekali na tento večer dva roky a nesporní šampióni symphonic metalu jim za odměnu předvedli strhující set.

Kapela je na turné k propagaci svého devátého studiového alba, dvojalba s názvem Human. :II: Nature. První strana alba, Human, je symfonický metal, pro který jsou známí, také to, na co se zaměřili pro tento koncert, zatímco strana Nature je orchestrální příběh vyprávěný v osmi částech, který umožňuje zakladateli a skladateli Tuomasi Holopainenovi ukázat svá hudební křídla.

NIGHTWISH představili brilantní večer hudby, který se skládal ze patnácti písní v jejich setu a jedné přídavkové písně. Jejich hudební prezentace obsahovala pět písní z jejich již zmiňovaného nejnovějšího alba Human. :II: Nature a deset dalších písní, které nebyly jen obsazením jejich největších hitů, ale spíše sbírkou hudby, která byla skvělou reprezentací toho, co tato kapela představuje hudebně a textově, přičemž každá píseň ilustruje konkrétní časový bod vývoje kapely.

Fanoušci Nightwish jsou spíše publikem, které oceňuje nejlepší hudbu kapely na rozdíl od jejich takzvaných největších hitů, což činí hudební výběr pro toto turné skvělým introspektivním pohledem do jejich 20 leté etapy a jejich hudby.

Opona padla a začalo pyro, kapela zahájila set úvodními skladbami Music a Noise. Jak set postupuje, následuje skladba „Storytime“ z alba Imaginaerum z roku 2011. Stabilní rytmus bicích a cinkavý zvuk kláves brzy ustoupí solidnímu kytarovému riffu. Klávesy způsobují, že tato píseň pod taktovkou Floor zní obrovsky. Kytara a basa se krátce spojí, aby se vydaly na riff, ale je to prostě ve stínu Floor, prostě dech beroucí hlas. Další na řadě je Tribal, také z Human, který začíná kaskádovitým vlivem Středního východu směrem k rozpadu, který je dokonale připraven na plameny před a za pódiem, zatímco dává Jansen prostor, aby poskytla své stoupající vokály.

Další část setu je věnována některým folkovým prvkům jejich diskografie, Elán z alba Endless Forms Most Beautiful, vedená flétnovým sólem multiinstrumentalisty Troye Donockleyho, a 7 Days to the Wolves z Dark Passion Play, která přináší moře světel z telefonů lidí v publiku. Tempo pak náhle zrychlí jejich možná nejtěžší skladba v Dark Chest of Wonders z alba Once, které se shodou okolností právě dočkalo úspěšného reedice. Je to vše, co byste chtěli a očekávali od symfonické metalové skladby, epické v měřítku, rychlé a těžké.

Následuje Harvest z Human. :II: Nature. I Want My Tears Back z Imaginaerum, doplněná o uilleann pipes (charakteristické národní dudy Irska), je vždy vítaným zvukem pro ty, kteří ocení tradiční irskou hudbu spolu s další skladbou Nemo, latinsky for No One, přinášející energii ještě jednou před další jedničkou a dvojkou z Human v akustické Our Decades in the Sun a operním zpěvem Shoemaker. Mezi tím ale  Nightwish nabídli exkluzivní verzi písně „Sahara“ z majestátního alba „Dark Passion Play“ a najednou na pódiu vedle Floor Jansena nastupuje Yannis Papadopoulos z Beast in Black.

Další píseň Imaginaerum Last Ride of the Day nás přivádí k poslednímu úseku. Vzácné drtivé kytarové sólo vyvolává otázku, proč jich nevyužívají více, jakkoli pomíjivé, následované Ghost Love Score z Once, písní, která dojme některé dámy v publiku k slzám. Zakončení skladbou The Greatest Show on Earth z Endless Forms Most Beautiful, která má celých čtyřiadvacet minut, je vhodnou tečkou za působivým vystoupením.

Nightwish se stále přizpůsobují životu bez bývalého baskytaristy a zpěváka Marko Hietaly, byla to skvělá show a pochvala pro kapelu, která čelila mnoha bojům, ale úspěšně vytrvala.

FOTOGALERIE ZDE

FOTO CREDIT Petr Bryk
Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Budeme předpokládat, že s tím souhlasíte. Přijmout Číst více...