Behemoth a Arch Enemy předvedli silné, intenzivní vystoupení

Behemoth a Arch Enemy hlavními hvězdami metalové noci v Praze...

Velká metalová rodina se radovala. Agentura Pragokoncert uspořádala 15. 10. 2022 v pražské sportovní hale Fortuna pro českému publikum jeden z dalších silných metalových koncertních večerů. V rámci European Siege Tour sem zavítaly kapely BEHEMOTH s ARCH ENEMY a Carcass a Unto Others.

Pokud jde o turné, tak The European Siege 2022 je jedním z nejlepších, které kdy byly sestaveny. Arch Enemy a Behemoth nedávno vydali nová alba zničující povahy a jsou to dvě z nejžhavějších metalových kapel současnosti. Legendární Carcass podporují Torn Arteries 2021 a Unto Others pokračují ve svém gotickém vzestupu.

Jako první host vystoupila na pódiu gotičtí heavy metalisté s názvem Unto Others (do roku 2020 pod názvem Idle Hands) z Portlandu v Oregonu. Kapela která u nás není zase až tak známá, ve svém repertoáru příjemně překvapila kytarovou harmonií, stoupajícími vokály a melodiemi.

Set zahájili skladbou „Heroin“ z alba „Strength 2021“, tato zlověstná melodie připravila scénu pro krátký set. Další skladba „Give Me to the Night“ navazuje na předchozí album „Mana“ opět ze začátku roku 2021, The bruising gothic feel pokračuje. Gabriel Franco jde do další skladby „No Children Laughing Now“, kytarová práce zní jako raná skladba The Mission, jen s trochou přidané omáčky navíc. Následuje „Can You Hear the Rain“ a koncertní set završují skladbami „Nightfall“, „Summer Lightning“ a When Will Gods Work Be Done“. Kromě občasných záblesků světla byl set temný, opravdu zapadl do tématu jejich setu, přesto příjemný.

Jako veteráni na scéně mají CARCASS jen málo co dokazovat, ale to nesnižuje jejich sílu pro výbušný extrémní metal, jak dokázal otvírák „Buried Dreams“. Strhující záplava Kelly’s Meat Emporium, Under the Scalpel Blade a Incarnated Solvent Abuse kterou CARCASS předvedli v jejich nejkrutější podobě, když brusné riffy doplňují zlomyslné vrčení Jeffa Walkera, zatímco materiál z loňských Torn Arteries zní v živém prostředí naprosto kolosálně.

Od středního tempa Dance Of Ixtab (Psychopomp & Circumstance March No. 1 In B) až po bombastický The Scythe’s Remorseless Swing, jejich nejnovější materiál více než ukazuje, že v tomto zavedeném obrovi je stále spousta života. Pětačtyřicetiminutový neúprosný a omračující melodický death metal od inovátorů a mistrů končí skladbami The Scythe’s Remorseless Swing, Corporal Jigsore Quandary a Heartwork. CARCASS jsou pokladem a jednou z opravdu skvělých metalových kapel. Jejich výkon určitě přinesl pro fanoušky spoustu potěšení.

Vidět BEHEMOTH live znamená znovu si připomenout, proč jsou považováni za jednoho z nejsilnějších představitelů zčernalého death metalového žánru. Pravděpodobně je těžké si představit lepší metalový výkon než ten jejich, který byl spíše jako uměleckou podívanou – hudební i vizuální.

Behemoth zahájili svůj temný rituál intrem „Post-God Nirvana“ z posledního alba Opvs Contra Natvram. Dynamicky se přesunuli k první písni „Ora Pro Nobis Lucifer“ z alba The Satanist. Vypadalo to jako atmosférická stěna zvuku vytvořená kytarami, neuvěřitelně rychlé blast beaty, silné vícevrstvé vokály se rozšířily do každé části haly a plně pokryly dav. Pak byly hrány písně „The Deathless Sun“ a „Thy Becoming Eternal“ z nového alba. Publikum je vnímalo velmi dobře, dokonce zpívali spolu s kapelou.

Bylo potěšením slyšet největší hity z předchozích alb jako „Ov Fire and the Void“, „Conquer All“, „Daimonos“, „No Sympathy for Fools“ atd. Rychlé, agresivní, silné, temné a hrozivé písně dobře známé každému fanouškovi kapely. Kouřové automaty, pódiová pyrotechnika, světelný displej, který doprovázel celou show spolu s tím, že se všem krev vařila v žilách a umožnila všem cítit totální adrenalin z toho, co bylo vidět a slyšet.

Některé momenty, které udělaly největší dojem – především píseň „Bartzabel“. Byla to pravděpodobně nejatmosféričtější píseň, kterou hráli. Neuvěřitelně atmosférická kytarová sóla s nějakým old-school zvukem, doprovodné vokály Orionu a Setha, akcentové bicí, publikum opakovalo „Come unto me Bartzabel“ po celou dobu písně… to vše způsobilo, že posluchači stáli, jako by byli  na místě zakořeněni a stali se součástí tohoto magického hypnotického rituálu.

Celkově celá kapela zněla skvěle, ale zvuk bicích rozhodně získal největší pozornost – technika Inferna, akustika místa konání a práce zvukových inženýrů byly na nejlepší možné úrovni. Své koncertní představení zakončili s „Chant for Eschaton 2000“, takže všichni byli potěšeni a zároveň chtěli víc. Úžasná sada! Písně z evangelionu, Satanisty, demóhů atd., nové album k 30. výročí nenechalo nikoho lhostejným.

Poslední skupina opravdu nepotřebuje super úvod. ARCH ENEMY je známý tým s celosvětovou reputací, který již mnoho let ukazuje svou nejvyšší úroveň.

Téměř polovina písní, které hráli, byla z nového alba s názvem „Deceivers“, včetně první písně jejich setu „Deceiver, Deceiver“, která byla zcela podporována davem. Hrubé kytarové riffy, melodická sóla, silné Alissiny vokály byly opravdu překvapivé. Navzdory skutečnosti, že jsem tuto píseň (nebo album) předtím neposlouchal, stačilo mi, abych ji slyšel naživo, aby se mi to líbilo.

Obecně platí, že každá píseň od „Deceivers“, kterou Arch Enemy hráli, si zaslouží pozornost. Pro mě je to velmi zajímavá kombinace melodických lehkých a někdy i těžších kytarových riffů s údernými a technickými bicími a silnými vokály. Hlavně se mi líbily vokály v písni „House of Mirrors“, kde jsme na začátku slyšeli silný čistý vokální moment a pak se křik občas změnil na vrčení, což bylo také hezké. Pozoruhodná byla také píseň „The Watcher“ se svou old-school atmosférou a thrash metalovým vlivem.

Druhá píseň, kterou hráli, byla „War Eternal“ z 10. studiového alba se stejným názvem. Hráli ji dynamicky, se spoustou melodických breakdownů, oddělenými bicími rytmy, kytarovými sóly v této písni a lidmi, kteří s hudebníky komunikovali co nejvíce, zpívali Remember who you are…“, „It’s a hellish inferno, this is war eternal..“ spolu se zpěvačkou, odpovídali na její otázky a tak dále. Také jsem měl silný pocit, že Alissa White-Gluz se narodila na jevišti nebo tak nějak, protože je skutečným mistrem jevištní přítomnosti.

„Ravenous“ byla jedna z písní z raných alb a bylo opravdu skvělé slyšet jí hrát tak brutálně, rychle a atmosféricky. To samé se dá říct o písni „My Apocalypse“ – silné, v nejlepších tradicích Arch Enemy.

Dav téměř po celou dobu poskytoval muzikantům naprostou podporu. Myslím, že ne jen má očekávání byla překročena. Skvělá atmosféra a neuvěřitelná energie, kterou muzikanti dali veřejnosti. Pochybuji, že jejich výkon zanechal někoho lhostejným. Můžete se dlouho dohadovat, které jejich období je lepší, který zpěvák je vhodnější, zda se nový materiál stal jednodušším, ale všechny tyto otázky 100% mizí v pozadí, když vyjdou na pódium a hrají své písně. Nemáte na výběr, jen se nadchnete a získáte opravdové potěšení z kvalitní a špičkové MDM kapely.

Abych to shrnul, musím říct, že to byly nádherné koncerty. Hudebníci dělali, co mohli, dali publiku veškerou svou energii. Skvělá sestava. . . to vše vedlo k celkovému fantastickému večeru plnému spousty dobré hudby a pozitivních emocí.

FOTO CREDIT Petr Bryk
  1. Petr říká

    Byl jsem a bylo to naprosto perfektní! Díky za recenzi.

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

X